Stadspromotie, city branding of city marketing, regio- of locatie marketing. Meerdere termen met ongeveer dezelfde betekenis. City Marketing is iets dat al lang bestaat, maar de laatste jaren steeds serieuzere vormen begint aan te nemen. City Marketing kun je zien als de werkzaamheden die toedragen aan een positief beeld van een straat, een wijk, een dorp of, zoals het woord natuurlijk al zegt, een complete stad.

Houd de stad interessant

Anno 2017 is de mensheid ontzettend mobiel: we pakken de auto en rijden zo naar de andere kant van het land. Of we maken rigoureuzere keuzes; pakken het vliegtuig en vliegen naar de andere kant van de wereld. De mogelijkheden zijn eindeloos. Ondanks het feit dat er ontzettend veel voordelen aan deze mobiliteit zitten, zitten er voor gemeentes ook nadelen aan deze mogelijkheden. Zo kun je je voorstellen dat steeds meer mensen kiezen voor een woning in of bij een interessante stad als Amsterdam, en dat er steeds minder mensen kiezen voor kleinere steden.

Met City Marketing is het mogelijk om de identiteit van bijvoorbeeld een stad uit te lichten. Elke stad heeft wel iets unieks. Dat kan iets historisch zijn, dat kan te maken hebben met de ligging of misschien komt er wel een groot bekend bedrijf uit de buurt. Deze identiteit kan benut worden met City Marketing om een gewenste doelgroep te bereiken.

Door inwoners, maar ook mensen van buiten de stad, kennis te laten maken met de identiteit van de stad creëer je een band. Deze band zorgt ervoor dat de inwoners zich betrokken voelen bij hun stad. Ook zorgt dit voor het aantrekken van mensen van buitenaf. Misschien raken de mensen van buiten de stad wel verliefd op wat ze hebben leren kennen. Mensen kiezen voor steden of dorpen zoals ze vrienden kiezen: op basis van persoonlijkheid. En daarop kunnen gemeenten sturen in hun City marketing.

Voorkom leegstaande panden met City Marketing

City Marketing helpt lokale ondernemers

Het is een droevig beeld dat je helaas vast wel eens hebt gezien: leegstaande panden waar eerst een winkel zat.
Veel lokale ondernemers hebben het zwaar. De opkomst van het internet zit al jaren in een stroomversnelling en veel consumenten maken graag gebruik van het feit dat zij waar en wanneer zij willen producten en diensten kunnen aanschaffen via het internet. Net als bij de opkomst van de mobiliteit van mensen zitten er natuurlijk ook ontzettend veel voordelen aan het internet. Maar voor de lokale ondernemer kan het letterlijk het einde van zijn of haar onderneming betekenen.

Door het gebruiksgemak en de gewoonte van het bestellen van producten en diensten via het internet nemen inwoners steeds minder vaak de moeite om kennis te maken met de producten en diensten van lokale ondernemers. Met City Marketing is het mogelijk om zowel inwoners als omwonende naar het centrum te halen en hierdoor een enorme boost te geven aan naamsbekendheid, maar ook de omzet van lokale ondernemers. Een win-win situatie voor alle partijen dus!

Hoe ga je aan de slag met City Marketing?

Je bent er nu uit dat jouw stad of dorp wel wat City marketing zou kunnen gebruiken. Maar hoe begin je? Net als bij andere vormen van marketing is het belangrijk dat je bepaalde doelen voor ogen hebt. Als je duidelijk hebt wat je gewenste resultaat is, schrijf je een strategie om deze doelen te kunnen behalen. Uit onderzoek is gebleken dat je niet te ongeduldig moet zijn. Het duurt even voor de effecten van City marketing duidelijk zijn. Schrijf dus vooral een strategie voor op de langere termijn.

Enkele doelen voor city marketing kunnen bijvoorbeeld zijn:

  • meer mensen naar het centrum halen
  • inwoners kennis laten maken met lokale producten
  • meer omzet genereren voor de horeca in het centrum
  • meer inwoners werkzaam bij lokale bedrijven.

 

De Lunaworx methode

Lunaworx heeft al meerdere malen met steden mee mogen denken hoe een plaats aantrekkelijker gemaakt kon worden, en al diverse City events georganiseerd en uitgevoerd. Lunaworx toetst de City evenementen aan het beleid en de kernwaarden van de stad of gemeente. Deze kernwaarden beschrijven het unieke en onderscheidende karakter van de stad en vormen de bouwstenen van het evenement. Maar hoe zorgen wij er nou voor dat onze concepten steeds successen zijn?

Een van onze basiswaarden voor citymarketing is het maken van sfeer in de stad. Als wij een concept neerzetten zorgen wij ervoor dat alle losse onderdelen een geheel worden. Zodat er door het gehele centrum een duidelijke uitstraling van het event plaats vindt. Hierdoor ontstaat er een fijne en prettige sfeer waar alle inwoners zich bij thuis voelen. Verder is verbinding voor ons een heel belangrijk thema. Wij werken graag samen met ondernemersverenigingen en lokale ondernemers, en proberen zo veel mogelijk partijen bij de City marketing te betrekken, zodat iedereen zich verbonden voelt met het event.

Lunaworx werkt graag vanuit de specifieke vraag vanuit de opdrachtgever. Welk verbeterpunt ligt er bij deze stad? Vanuit deze vraag wordt er een uniek concept op maat bedacht. Voor welke City marketing-vraag mogen wij voor jou een strategie uitschrijven?

Op zoek naar een bedrijf dat kan helpen met City Marketing?

Lunaworx heeft ruime ervaring in het bedenken van concepten, het omzetten naar strategieën en het uitvoeren van deze strategie. Laat je gegevens achter dan nemen we vrijblijvend contact met je op of klik op de foto links en bekijk wat we hebben mogen doen voor Culemborg.

Pin It on Pinterest