Op de een of andere manier heeft de term bedrijfsfeest voor sommige bedrijven een negatieve klank. Lang niet alle medewerkers zitten op een feest te wachten, er zijn geen vrijwilligers voor de feestcommissie en het kost ook nog eens veel geld. Waarom zou je dan een bedrijfsfeest willen geven? Is het niet gunstiger dat hele jaarlijkse feest lekker over te slaan? Fout! Er zitten namelijk veel voordelen aan een bedrijfsfeest die je misschien nog helemaal niet kent. Wij hebben ze voor jou op een rijtje gezet om je te overtuigen van het nut van geven van een feest voor jouw personeel.
1. Motiveren
Een bedrijfsfeest creëert goodwill onder het personeel. De organisatie kan hiermee laten zien dat zij haar werknemers waardeert. Een bedankje eigenlijk dus voor alle inzet van het personeel. Mensen halen hun motivatie voor hun werk grotendeels uit de waardering die ze voor hun gedane arbeid krijgen. Ze willen zich gezien voelen. Een bedrijfsfeest leent zich hier uitstekend voor en is de ultieme gelegenheid de personeelsleden eens goed in de spotlights te zetten. Na een goed feest kan je er donder op zeggen dat de werknemers zich op maandag weer vol enthousiasme op hun werk storten als ze (extra) gevoeld hebben dat hun werkgever hen waardeert.
2. Contact maken
Het zit in de natuur van de kantoormens om zich voornamelijk te richten op de collega’s die zich op de eigen afdeling bevinden. Logisch ook, hier breng je natuurlijk de meeste tijd mee door. Op een personeelsfeest kan het goed zijn om het personeel van verschillende afdelingen met elkaar in contact te laten komen. Hoe beter de medewerkers van de verschillende afdelingen elkaar kennen, hoe makkelijk ze naar elkaar toe zullen stappen mocht dat nodig zijn, en hoe meer ze samen zullen gaan werken. Hier wordt de organisatie dus niet alleen socialer van, maar ook nog eens een stuk efficiënter. Als je veel mensen in je werkomgeving kent, voel je je er meer op je gemak, wat ten goede komt aan de werksfeer. Velen onderzoeken wijzen uit dat hoe fijner men zich voelt op het werk, hoe beter er gewerkt wordt.
3. Teambuilding
Een bedrijfsfeest is dé uitgelezen kans om het team te versterken en te verbinden. Door uit de normale routine te zijn is het makkelijk hardnekkige patronen te doorbreken. Houd in de programmering van je personeelsfeest rekening met genoeg ruimte voor activiteiten waar gewerkt kan worden aan teambuilding. Goed doordachte opdrachten met ruimte voor de verschillende type mensen die er binnen het bedrijf aanwezig zijn zorgt ervoor dat alle neuzen weer dezelfde richting op gaan staan.
4. Ken je collega’s
Misschien is het volgende wel herkenbaar: je werkt al jaren met en naast diverse collega’s waarvan je amper weet of ze getrouwd zijn en waar ze wonen. Maar echt kennen doe je ze niet. Een fijne werksfeer zit hem vaak in kleine dingen. Waaronder na het weekend even interesse in elkaar kunnen tonen, elkaar kunnen steunen als iemand een moeilijkere tijd doormaakt of elkaar om hulp durven vragen als je iets lastig vindt. Daarom is het zo belangrijk oprecht contact tussen de werknemers te stimuleren. Dit kan ook een kennismaking met de directie en het bestuur inhouden. Voor wie werk ik eigenlijk? Het kan heel waardevol zijn en motiverend werken als de band tussen werknemer en organisatie op deze manier versterkt wordt.
5. Plezier
Last but not least. Laten we vooral het plezier niet vergeten. Voor elke werknemer is het belangrijk af en toe het hoofd even goed leeg te maken en eens lekker plezier te hebben. Iedereen is even weg van zijn of haar bureau en bezig met ontspannen. Niet alleen is dit fijn en gezellig, maar vaak ook hard nodig. Door de ontspanning en dit plezier te delen met collega’s creëer je ook nog eens mooie positieve herinneringen voor op de werkvloer waar de medewerkers weer een tijd op kunnen teren.
Kies je doelen
Realiseer je dat het de moeite waard is goed na te denken wat je als werkgever met het bedrijfsfeest wil bereiken. Aan de hand van je doelen kan je het feest vorm geven en inrichten. Is het je intentie om je werknemers te laten ontspannen? Dan is je opzet van het personeelsfeest heel anders dan als je het vooral belangrijk vindt om je team te verbinden. Je kan met je programmering je feestdoel ondersteunen.
De meeste personeelsleden hebben in hun carrière al aardig wat bedrijfsfeesten mee gemaakt. Het is daarom goed om origineel te zijn in wat je aan wilt bieden. De geijkte teambuildingsopdrachten komen bij de gemiddelde werknemer waarschijnlijk wel aardig zijn neus uit. Kies daarentegen voor een activiteit die aansluit bij de werknemers, bij hun interesses en bij de doelstellingen van het bedrijf en de bedrijfscultuur. Als je dit lastig vindt kan Lunaworx je hierin ontlasten door een te gek bedrijfsfeest op maat te maken. Wij zijn er in gespecialiseerd om feestconcepten te verzinnen die voor iedereen binnen het bedrijf geschikt zijn, en die de doelstellingen behalen zonder dat daar te nadrukkelijk het accent op hoeft te liggen.
Kosten
Tijd voor moneytalk. We hebben je op dit punt uiteraard al ontzettend overtuigd waarom je nu zo snel mogelijk een bedrijfsfeest moet gaan plannen. Laten we nog even een belangrijke mythe ontkrachten: een bedrijfsfeest is duur. Het scheelt al ontzettend in de kosten als jouw bedrijfsfeest binnen de Werkkostenregeling (WKR) valt. Je feest voldoet daar aan als het op het bedrijfsterrein wordt gehouden. Je kan hier meer lezen over het houden van een bedrijfsfeest op eigen terrein.
Als je ervoor zorgt dat je niet zomaar klakkeloos een sfeerloos feestje plant, maar een tof feest gericht op doelen die voor de organisatie en werknemers belangrijk zijn, zal dat uiteindelijk geld op leveren. Hoeveel dit precies voor jouw bedrijf zal zijn, is lastig te berekenen. Feit is wel dat goed op elkaar ingespeelde werknemers, die zich gewaardeerd voelen en het fijn hebben met hun collega’s en in hun werkomgeving, veel beter en efficiënter zullen werken. Meer efficiëntie is meer omzet. Aan de slag dus!
Hulp van Lunaworx nodig?
Een sterk programma verzinnen voor een bedrijfsfeest, daar wordt niet iedereen blij van. Wij wel! Bovendien hebben we ook alle kennis, mensen en materialen in huis. Zo heb je maar één partij nodig. Wel zo fijn en makkelijk. Stuur ons een mail, of bel ons, als je hier meer over wilt weten. Wij denken graag met je mee, of nemen de complete organisatie uit handen.
Er zijn inderdaad heel veel voordelen om een bedrijfsevenement te organiseren, al is het maar om de werksfeer te verhogen.